Jumaat, 27 Jun 2008

Saya Yang Menurut Perintah

Bagi kakitangan perkhidmatan awam, ungkapan "Saya Yang Menurut Perintah" aka SYMP merupakan sesuatu yang biasa ditulis terutamanya sebelum mereka menandatangani surat rasmi yang dihantar kepada sesiapa. Aku pun tak tahu siapa yang memulakan ungkapan ini. Ada yang kata ia wujud sejak zaman penjajah lagi, dulu "Your Obedient Servant". Maka kita ini mewarisi sikap penjajah lah. Ikut sahaja macam kerbau dicucuk hidung. Perkara ini nampaknya terpakai dalam organisasi aku juga. Boss is always right, if your boss is wrong, look at the first one...which is, your boss is always right.
Itu yang aku kata macam kerbau kena cucuk hidung tadi tu. Ada kawan-kawan yang rasa malu sendiri, bila menghadiri mesyuarat di luar pejabat, kadang-kadang kita jumpa semula kawan-kawan dari jabatan lain yang sama-sama kursus induksi. Mula-mula seronoklah juga dapat jumpa kawan lama, cerita punya cerita rupa-rupanya dia dah gred 48, ada yang dah gred 52. Tempoh perkhidmatan sama dengan kita. Lepas tu kita pun rasa segan nak bercakap banyak sebab kita masih gred 41 selepas 13 tahun berkhidmat. Bila difikir-fikirkan, teruk sangat jabatan aku ni. Struktur organisasinya ke yang teruk atau orang-orang yang di atas tu yang teruk? Mereka ni tak fikir ke kebajikan anak buah mereka ni.
Bagi pegawai PTD, bab-bab naik pangkat ni mereka bijak. Bijak mencari peluang walaupun pengalaman setengah masak. Skill memang bagus tetapi sesetengah tu terlalu muda dah naik gred 48. Nak baca lanjut tentang mereka ni, baca di sini. Jadi berbalik kepada isu di jabatan aku ni, sampai bila sanggup SYMP???...Entahlah.

Tiada ulasan: